آمل . انتهای کلاکسر . روبروی کمربندی . دریای 79.1
شبانه روزی
دوشنبه, 18 اردیبهشت 1402

نحوه‌ عملکرد دیفرانسیل خودرو

پیش از بیان نحوه‌ی کار دیفرانسیل باید درباره‌ی قطعه‌ی مهم هرزگرد و عملکرد آن توضیحاتی را داد. به این ترتیب که هرزگرد توانایی دو نوع چرخش دارد. این دنده که با دو دنده‌ی کناری خود ترکیب می‌شود قادر است در امتداد چرخ دنده‌ی کرانویل، چرخش حول محور خودش داشته باشد. در ادامه برای توضیح نحوه‌ی کار دیفرانسیل باید گفت نیروی تولید شده در گیربکس به وسیله‌ی دنده پینیون به چرخ دنده کرانویل دیفرانسیل منتقل می‌شود. چرخ دنده کرانویل نیز که در مرکز دیفرانسیل قرار دارد به هوزینگ وصل است. بنابراین نیروی منتقل شده توسط پینیون به واسطه‌ی کرانویل به هوزینگ و هرزگرد که بخشی از هوزینگ است ارسال شده و انتقال قدرت انجام می‌شود. اما این فرآیند در جهت‌های مختلف حرکت‌ خودرو تفاوت‌هایی دارد که به این شرح است:

– حرکت مستقیم خودرو

در این حالت دنده‌ هرزگرد در امتداد چرخ دنده کرانویل که تحت تاثیر پینیون است می چرخد. این دنده با دوران خود دنده‌های کناری یا دنده‌های سرپلوس را چرخانده و چرخ‌ها را با سرعت برابر به حرکت در می‌آورد. بنابراین دنده هرزگرد در مسیر مستقیم خودرو حول محور خود چرخشی ندارد و برخورد آن با دنده‌های کناری مانند یک میله مستقیم است در نتیجه سرعت هر دو چرخ برابر خواهد شد.

– حرکت در پیچ‌ها و هنگام دور زدن خودرو

فرض بر این است که خودرو به سمت راست تغییر مسیر داده است. در این زمان هرزگرد وارد مرحله‌ی حساس عملکرد خود می‌شود. چرا که با چرخش دنده کرانویل در این زمان‌ها، دنده هرزگرد حول محور خود نیز شروع به گردش می‌کند. یعنی حرکت چرخشی آن ترکیبی از چرخش در راستای کرانویل و حول محور خود می‌شود. بنابراین تاثیر متفاوتی روی دنده‌های جانبی دارد. به این ترتیب که سرعت حرکت دنده سر پلوس با سرعت چرخش دنده هرزگرد حول خودش تنظیم می‌شود. دنده‌ هرزگرد در زمان دور زدن خودرو به سمت راست یا چپ، به آن سمت حول محور خود می‌چرخد. بنابراین وقتی دنده هرزگرد به سمت راست می‌چرخد، سرعت دنده جانبی سمت چپ بیشتر می‌شود. و در زمان چرخیدن به چپ نیز دنده هرزگرد به سمت مخالف خواهد چرخید و این فرآیند به صورت عکس تکرار میشود. معمولا برای تحمل گشتاور و قدرت بیشتر از ۲ دنده هرزگرد استفاده می شود. گاهی حتی در بعضی خودروهای سنگین دنده هرزگرد ۴ تایی هم به کار می‌رود.


 

نحوه‌ عملکرد دیفرانسیل خودرو نحوه‌ عملکرد دیفرانسیل خودرو