آمل . انتهای کلاکسر . روبروی کمربندی . دریای 79.1
شبانه روزی
چهارشنبه, 06 اردیبهشت 1402

اجزای دیفرانسیل خودرو چیست ؟

اجزای دیفرانسیل ماشین

معمولا هر بخش از سیستم‌های مختلف فنی خودرو خود دارای اجزای جداگانه است و به نوعی سیستمی مجزا محسوب می‌شود. برای مثال در سیستم انتقال قدرت ، گیربکس خود یک سیستم پیچیده با قطعات متعدد است . دیفرانسیل نیز برای انجام وظایف خود اجزا و قطعاتی دارد که در قالب یک قطعه فعالیت می‌کنند . این اجزا شامل موارد زیر می‌شود :

۱. هوزینگ : به تنظیم دور چرخ ها هنگام حرکت و یا دور زدن می‌پردازد. شمال ۴ چرخ دنده است . دو چرخ دنده‌ آن هرزگردها هستند و دو چرخ دنده‌ی دیگر را چرخ دنده‌های سرپلوس می‌نامند . این چرخ دنده‌ها در پوسته‌ی هوزینگ قرار دارند .

۲. چرخ دنده پلوس : در عبور از ناهمواری‌ها و مسیرهای غیر مستقیم به هرزگرد کمک می‌کند تا گشتاور و سرعت را بین چرخ‌ها تقسیم کند.

۳. چرخ دنده کرانویل : با پینیون و هرزگرد در ارتباط است و چرخش پینیون را به هرزگرد منتقل می‌کند . این قطعه به هوزینگ پیچ شده و با چرخش آن می‌چرخد . به آن رینگر یا چرخ دنده حلقه‌ای نیز می‌گویند .

۴. چرخ دنده پینیون یا کله گاوی : وظیفه‌ انتقال گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل را بر عهده دارد .

۵. چرخ دنده هرزگرد : وظیفه‌ی تنظیم حرکت چرخ ها و حفظ تعادل خودرو در پیچ‌ها را بر عهده دارد . این چرخ دنده‌های مخروطی با شفت به هوزینگ متصل می‌شوند .

۶. چرخ دنده‌های جانبی : این قطعات رینگر را با دوران می چرخانند.آن‌ها را چرخ دنده‌های سر پلوس نیز می‌نامند .

۷. چرخ دنده های اسپایدر : حرکت چرخ‌های چپ و راست توسط آن‌ها صورت می‌گیرد .

به طور کلی، دیفرانسیل مجوعه‌ای از چرخ‌دنده‌ها است که در کنار هم ضمن انتقال نیرو ، جهت گشتاور را نیز تغییر می‌دهند. در بین این قطعات دنده هرزگرد که از اجزای هوزینگ است به عنوان مهمترین جزء مجموعه‌ی دیفرانسیل شناخته می‌شود . هریک از اجزای دیفرانسیل ممکن است بنا به نیاز و نوع سیستم در تعداد متفاوت به کار روند . برای مثال گاهی ۴ دنده‌ی هرز‌گرد و ۶ بلبرینگ در دیفرانسیل‌ها وجود دارد . نکته‌ی آخر اینکه چرخ دنده پینیون کوچکتر از چرخ دنده رینگر است که در نوع انتقال قدرت تاثیر دارد .

 

 

 

اجزای دیفرانسیل خودرو چیست ؟ اجزای دیفرانسیل خودرو چیست ؟